Sunday, February 6, 2011

etika berpakaian

salam pagi isnin 7 febuari!
alkisah hari ini,
aku terbaca 1 artikel di myMetro
yang mana menceritakan mengenai etika berpakaian pelajar-plajar di ipt
artikel bertajuk pakaian biarlah bersesuaian dengan status pelajar ni sangat menarik perhatian aku
memandangkan aku pown masih dikira pelajar jugak kan
MySpaceMySpaceMySpace
antara contoh etika berpakaian yang digayakan oleh pelajar adalah seperti berikut:
dan yang sepatutnya pelajar berpakaian adalah seperi berikut:
baca artikel ni, buat aku terfikir.
gelagat pelajar-pelajar yang aku boleh lihat masa di kampus,
majoriti pelajar uitm especially dekat uitm kampus bandar nie kan..
yang mana aku bukan nak mengaibkan sesiapa okkkeeeeyyy...
pelajar uitm termasuk aku sendiri suka berpakaian simple ke kampus.contohnya hanya mngenakan t-shirt, jeans, tudung dan selipar sahaja bagi perempuan
dan
t-shirt, jeans, selipar sahaja bagi lelaki.kadang-kadang yang lelaki hanya mengenak sweater sahaja.
lagi-lagi kalau ada 1 kelas jek

perbezaan boleh dilihat kalau ada presentation or ada orang-orang besar datang melawat kampus.
presentation, bagi lecturer, majoriti mementingkan penampilan sahsiah rupa diri.
jadi, pelajar akan memakai lawa-lawa
time tue, yang perempuan akan pakai baju kurung yang paling cantik yang dipakai setahun sekali, heels@wedges, tudung dililit-lilit sampai tercekik dan muka pown muka bertempek-tempek supaya nampak manis MySpacedan cantik,time nie sejuk mata memandang sampai hampir tak kenallah lecturer tengok muka student boleh berubah sampai macam tue sekali.
yang lelaki plak akan serta-merta jadi lelaki-melayu-terakhir-yang-boleh-dijadikan-calon-jumpa-makla..smart dengan kemeja, siap tie, slack dan rambut disikat rapi dan kemas.
pergghhhh..time tue memang muka pown muka berseri ala pakai fair and lovelyMySpace..

perbezaan yang nampak ketara nie,memang selalu sangat terjadi
aku pown rajin gak buat
bukannya kami tak ikut sahsiah rupa diri, kami ikut..
tapi
tak semua la..
ada half yang masih degil
from my observationla kan..
yang selalunya degil nie yang ada label - MySpace"saya anak orang kaya"MySpace
erm..mereka selalunya berpakaian ikut sesuka hati dan main aci boleh jek..
kadang-kadang pak guarg and mak guard selalu kene kuarkan surat saman tetapi
semua tue tak jalan
mereka banyak duit.
ape ade hal dengan sehelai kertas.
so,
dari pandangan aku,
mereka nie tak jalan dengan teguran kampus pown.
kene datang dari dalam diri mereka sendiri jugak.
kalau diorang taknak buat, tak guna jugak kuarkan surat saman bergelen-gelen
betul x?MySpace
MySpace

No comments: